Het EU bandenlabel

Het EU bandenlabel is al verplicht vanaf 1 november 2012. Sindsdien is het EU Bandenlabel een heel belangrijk aspect in de bandenwereld. Het bandenlabel geeft informatie over een bepaalde band. Het EU bandenlabel is volgens de Europese wetgeving verplicht voor iedere band. De Europese Unie wil mensen, met behulp van het bandenlabel, helpen bij het kiezen van autobanden. Het bandelabel geeft informatie over drie belangrijkse aspecten, namelijk de:

  • Rolweerstand;
  • Grip op nat wegdek;
  • Geluidsemissie.

De rolweerstand, wordt ook wel de brandstofefficiëntie genoemd, bepaald de invloed die de band heeft op het brandstofverbruik. Het geluidsniveau, of ook wel de geluidsemissie genoemd, staat voor de belasting(het storen van) de omgeving. He geluidsniveau wordt uitgedrukt in decibel. En ten slotte de grip op het nat wegdek. Dit aspect staat vanzelfsprekend voor de veiligheid. Hierbij wordt er gekeken naar hoe snel een bepaalde band de auto tot stilstand brengt op een nat wegdek.

De rolweerstand en de grip op nat wegdek worden aangeduid met letter die een klasse aangeeft. Dit systeem lijkt voor de meeste mensen het meest op de bekende “energieklasse”. De klassen beginnen bij A en gaan door tot en met G. Vanaf 1 mei 2021 is de Bepaling (EU) 2020/740 van kracht, waardoor het bandenlabel een nieuwe lay-out krijgt. De klassen op het nieuwe label beginnen bij A en gaan door tot en met E.

Alle banden, zowel zomerbanden, winterbanden, vier seizoenen banden, 4x4 / SUV banden en run-flat banden zullen worden voorzien van het EU bandenlabel.

Hoe werkt het EU bandenlabel?

Op het oude EU bandenlabel staan 3 verschillende aspecten, deze staan in het kopje hierboven uitgelegd. Dit betekent dat er ook drie afbeeldingen op het oude bandenlabel te zien zijn, dit kun je zien in de afbeelding op het linker label. Hierop staat de grip op nat wegdek, de rolweerstand en het geluidsniveau afgebeeld. Om een idee te krijgen bij het geluidsniveau kunt u het vergelijken met de volgende voorbeelden:

50 dB: erg rustig ((zachte) regen);
80 dB: hinderlijk (wekker);
100 dB: zeer luid (drukke snelweg).

Op het nieuwe label vind je de volgende veranderingen:

  • Een QR code die toegang geeft tot extra informatie over de desbetreffende band.
  • Een unieke bandaanduiding waar de band mee geïdentificeerd wordt.
  • De rolweerstand en grip op nat wegdek klassen die nu bestaan uit vijf klassen i.p.v. zeven.
  • Het geluidsniveau van de band is nu ook ingedeeld in klasse A, B of C. Het exacte aantal dB van het rolgeluid wordt gemeten en weergegeven in het onderste gedeelte van het label.
  • Het 3 Peak Mountain Snow Flake symbool, afgekort 3PMSF, is toegevoegd voor sneeuwbanden. Dit symbool bestaat uit een berg met drie pieken en een sneeuwvlok en geeft aan dat de band geschikt is voor winterse omstandigheden.
  • Het ijsbergsymbool. Dit bestaat uit een driehoek met daarin een ijsstalagmiet en geeft aan dat de band een kortere remweg heeft op een met ijs bedekte weg in de winter.

bandenlabel-nieuws.png

Waar staan de aspecten op het bandenlabel voor?

Voor de grip op nat wegdek en het brandstofverbruik worden er klasse gebruikt, op het oude label is dit klasse A t/m G en op het nieuwe label is dit klasse A t/m E. In de afbeelding ziet u de kleuren donker groen tot en met rood. Ook zie je bij beide aspecten een pijl staan. Deze pijl geeft aan in welke klasse de bijbehorende band hoort. Klasse A (groen) is vanzelfsprekend de beste klasse beste en klasse G op het oude label of E op het nieuwe label (rood) is de slechtste klasse. Dit betekent overigens niet dat het een heel slechte band is. Dit zegt enkel dat die bepaalde band wat minder is in die klasse. Het kan namelijk zo zijn dat die band op een ander aspect, bijvoorbeeld geluidsemissie, wel heel goed scoort. En de laatste klasse is de klasse voor het geluidsniveau (geluidemissie). Hier wordt aangegeven hoeveel decibel de band geeft tijdens rijden. Voor de vergelijking van decibel, kunt u even terug kijken bij het tweede kopje.

Meer informatie over het nieuwe bandenlabel vind je hier.